Rolleiflex portret van Glen Hansard
Voor KindaMuzik maakte ik in de zomervakantie foto’s van de Ierse songwriter Glen Hansard (voorheen van The Frames). Ik wilde een close portret maken in zwart-wit en koos ervoor om dit met mijn analoge Rolleiflex camera te doen.
Concentratie en planning
Het werken met een dergelijke oude camera (de mijne is gemaakt in 1951!) geeft rust en aandacht bij de geportretteerde. Belichting en scherpstelling gaan volledig handmatig en één rol film geeft slechts 12 opnamen. Voor de fotograaf vraagt die werkwijze om een grotere concentratie en enige planning. In de meeste gevallen zijn die 12 opnamen genoeg omdat ik meer tijd neem voor elke foto.
I have one just like that!
Toen Glen binnenkwam en we kennis gemaakt hadden keek hij enthousiast naar de camera die daar op het statief stond. ‘Hey, a Rolleiflex, I have one just like that!’. Hij bleek dus zelf een enthousiast Rolleiflex gebruiker te zijn en vond het bijzonder dat hij met zijn favoriete camera op de foto gezet werd. De sfeer was meteen goed.
Het gesprek dat volgde ging natuurlijk over (analoge) fotografie en zijn nieuwe plaat Didn’t He Ramble, die net uit is gekomen. En over Danny Clinch, één van mijn favoriete portretfotografen. Die maakte de coverfoto voor het album, waarvoor hij volgens Glen ‘hundreds of pictures’ maakte gedurende een hele dag. Het is wel een heel mooie cover geworden.
Digitale zekerheid?
Voor de zekerheid maakte ik naast de 12 analoge foto’s ook een aantal portretten met mijn digitale Fujifilm X-T1. En hoewel dat prima foto’s zijn geworden hadden die niet de rust en kracht van de vierkante Rolleiflex portretten. Het trage analoge werken levert duidelijk iets moois op….
Ik ga de komende tijd weer vaker de Rolleiflex meenemen om daar mooie portretten mee te maken.
Lees het hele interview met Glen Hansard bij KindaMuzik.
Meer portretfotografie:
Geld Telt, vooral mét een portret!
Wat is jouw laatste grote aankoop? Voor het Onderwijsblad van de AOb portretteer ik mensen uit het onderwijs bij een artikel over hun financiën.
Hoe raak jij ‘In the Flow’?
Voor UITAgenda Utrecht portretteer ik acteurs, muzikanten, kunstenaars en andere creatieven in de setting waar ze ‘In the Flow’ raken.
Portretten 2020
Portretten maken, dat heb ik het afgelopen jaar veel gedaan. Ik ging op pad met artiesten, ondernemers, zzp-ers, schrijvers, onderwijzers, bestuurders, etc…
In daglicht, met studiolicht op locatie, op het podium, tijdens een wandeling in het bos, backstage of op het toilet (echt, zoek maar!).
And the winner is…..
Waar is het feestje? Nou, dat was duidelijk gaande in mijn portretstudio op locatie tijdens de Blender Conference 2019 in Amsterdam.
Expositie De Roltrap
Vijf jaar fotografeerde ik artiesten op de roltrap van TivoliVredenburg voor de rubriek De Roltrap voor UITagenda Utrecht.
Een selectie uit de totaal 35 portretten wordt eind 2019 geexposeerd in TivoliVredenburg. Bij de roltrappen natuurlijk!
Flitsende perskit voor violist Lorenzo Gatto
Voor de jonge Belgische violist Lorenzo Gatto maakte ik een serie portretten voor zijn site en perskit. Ik gebruikte stroboscopisch flitslicht om de portretten een bijzondere dynamiek te geven. Bekijk hier Lorenzo Gatto’s nieuwe persfoto’s.
Portretfotografie voor campagne UITagenda
Portretfotografie voor de nieuwe campagne van UITagenda Utrecht en Mag Utrecht, de engelstalige uitgave van de UITagenda.
Expositie jazzportretten tijdens North Sea Jazz
Tijdens het North Sea Jazz festival het aankomend weekend wordt een serie van mijn jazzportretten voor het eerst geëxposeerd. Op mijn analoge zwart-wit portretten vind je onder andere John Engels, Gideon van Gelder, Sabrina Starke, Joep Pelt, Bernard van Rossum en Corrie van Binsbergen.
Op de roltrap. En op de cover!
Ik maak portretten voor het nieuwste cultuur- en lifestyletijdschrift van Utrecht, de UITagenda. Afgelopen twee maanden maakte ik onder andere een portret van Roosbeef en van actrice Monic Hendricx.